از ابتدای سال ۱۴۰۴ نهضت آسفالت خواهیم داشت | رینگ ۹۰ متری رشت اصلا رینگ نیست
از ابتدای سال ۱۴۰۴ نهضت آسفالت خواهیم داشت | رینگ ۹۰ متری رشت اصلا رینگ نیست

محسن سماکچی در خصوص آسفالت معابر گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۴ نهضت آسفالت خواهیم داشت و از ۱۵ فروردین ماه شهر رشت شاهد عملیات گسترده آسفالت خواهد بود.

به گزارش خزرفوری

نشست خبری مدیریت شهری رشت به منظور شفاف‌سازی و ارائه گزارش عملکرد به شهروندان صبح پنجشنبه در سه پنل تخصصی برگزار شد و در یکی از بخش‌های سه‌گانه محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران، مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، غفور شفیعی معاون حمل و نقل و امور زیربنایی و محمد پورناصرانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت به ارائه گزارش عملکرد این دو حوزه پرداختند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر رشت در ابتدای سخنان خود در خصوص رینگ ۹۰ متری رشت، عنوان کرد: چندین بار گفته‌ام که رینگ ۹۰ متری اصلا رینگ نبوده و U شکل بوده است و امروزه با توجه به واقع شدن در محدوده شهری قابلیت اجرا ندارد.

طرح و برنامه مربوط به ۲۰ سال پیش بوده است و امروزه شروع بار ترافیکی ما از پیش از میدان گیل است.وی افزود: طرح مطالعاتی رینگ شهری جدید در سال ۱۴۰۴ انجام خواهد شد. ضمن آن که بازگشایی مسیر گیل به مسکن مهر که بخشی از آن طرح قبلی بوده است نیز به منظور تسهیل تردد ساکنان آن محدوده اجرایی می‌شود.

محسن سماکچی با اشاره به مشکلات ترافیکی متعدد شهر رشت بازگشایی معابر را عاملی تاثیرگذار در کنار تقاطع‌های غیرهمسطح برای کاهش مشکلات ترافیکی دانست و افزود: در ضوابط بودجه ۱۴۰۴ بازگشایی معابر با اولویت‌بندی دیده شده است.

با افزایش جمعیت و تعداد خودروها، باید در زمینه ترافیک به جای اقداماتی برای کوتاه مدت، دیدگاه ۳۰ساله داشته باشیم.رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه ما نیز در رشت زندگی می‌کنیم و گره‌های ترافیکی را می‌بینیم خاطرنشان کرد: شهرداری بودجه دولتی ندارد و کوچکترین بازگشایی ۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

روزی که شورای ششم آغاز به کار کرد کل بودجه شهرداری کمتر از هزار میلیارد تومان بود و با تلاش همین اعضا، امروز به بودجه ۷ هزار میلیارد تومانی برای سال آینده رسیده‌ایم و در کنار احداث تقاطع‌های غیرهمسطح به سراغ بازگشایی معابر می‌رویم.وی افزود: احداث رینگ شهری نیاز به اعتبارات ملی دارد و مطالعات آن در نیمه نخست سال آینده انجام خواهد شد.

برای دریافت کمک‌های دولتی باید طرح مطالعاتی داشت و در شهر رشت در ادوار گذشته شورا هیچ طرح مطالعاتی برای رینگ شهری وجود نداشت. تمام کلانشهرها در این مسیر برای جذب اعتبارات ملی به منظور احداث رینگ شهری حرکت کرده‌اند و شورای ششم رشت با کمک اساتید دانشگاه همین استان طرح مطالعاتی را دنبال خواهد کرد.

محسن سماکچی در خصوص آسفالت معابر گفت: امسال برای نخستین بار، تمام مناقصات آسفالت ۲۸ اسفندماه در دست پیمانکاران خواهد بود. از ابتدای سال ۱۴۰۴ نهضت آسفالت خواهیم داشت و از ۱۵ فروردین ماه شهر رشت شاهد عملیات گسترده آسفالت خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت در پایان افزود: در سال ۱۴۰۴ بعد از سرگل به سعدی، اولویت ما بازگشایی بلوار شهید کوچکی است. در محدوده پل صابرین و گلباغ نماز و خمسه بازار با گره ترافیکی مواجهیم و با بازگشایی خیابان، بخشی از مشکلات ترافیکی رفع خواهد شد.

۶ ماه دوم سال اجرای آسفالت باکیفیت مطلوب امکانپذیر نیست

غفور شفیعی معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت نیز در خصوص مناقصات اظهار داشت: در مورد انتخاب و ارزیابی کیفی پیمانکاران، توان اجرایی، توان مالی، کیفیت نیروی انسانی و حسن سابقه پیمانکار مدنظر کارفرما قرار میگیرد.وی افزود: باید امتیازاتی را در نظر بگیریم که حسن سابقه پیمانکار در مسائل شهری مشخص شود. به محض ورود پیمانکار در سطح شهر ممکن است مشکلات و مسائل مختلفی به وجود بیاید و پیمانکار باید بتواند این مشکلات را نیز مدیریت کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: یکی از ارکان مناقصه برابری و مساوات است و اطمینان می‌دهم ریالی خارج از قوانین به هیچ پیمانکاری پرداخت نمی‌شود.غفور شفیعی در خصوص انتقاد از کیفیت آسفالت در برخی معابر شهر، تصریح کرد: در خصوص آسفالت در شمال کشور مشکلات اجرایی بسیاری وجود دارد.

دمای روسازی، دمای آسفالت و دمای هوا در آسفالت مطرح است و در دمای کمتر از ۲۵ درجه نباید آسفالت انجام شود و عملا شش ماه دوم سال اجرای آسفالت باکیفیت مطلوب امکانپذیر نیست.غفور شفیعی در پایان گفت: موضوعات متعددی از جمله زمان حمل آسفالت از کارخانه تا محل اجرا نیز حائز اهمیت است. با این حال برای نخستین بار شاهد نهضت آسفالت از روزهای ابتدایی سال خواهیم بود و تلاش خواهیم کرد با وجود تمام مشکلات آسفالت با کیفیت بالاتری اجرا شود.