به گزارش خزرفوری این روزها مردم گله دارند؛از اوضاع نامناسب اقتصادی و معیشتی گله دارند اما از آنچه که بیشتر رنج میبرند، عدم توجه به شایسته سالاری در انتصابات و عدم مبارزه ی جدی و عملی با فساد است.مردم در طول این سالها وفاداری و علاقهی خودشان را به این مرز و بوم اثبات کرده […]
این روزها مردم گله دارند؛از اوضاع نامناسب اقتصادی و معیشتی گله دارند اما از آنچه که بیشتر رنج میبرند، عدم توجه به شایسته سالاری در انتصابات و عدم مبارزه ی جدی و عملی با فساد است.مردم در طول این سالها وفاداری و علاقهی خودشان را به این مرز و بوم اثبات کرده اند اما دولت ها و مسئولین مختلف ، نتوانسته اند رضایت کامل همین مردم رنج کشیده و سختکوش را جلب کنند.حالا عده ای در همین اوضاع نابسامان اقتصادی و معیشتی ، نمک بر زخم مردم میپاشند و گاهی دست به کارهایی میزنند که مردم و جامعه ی نخبگانی بیش از پیش گوشه گیر شوند.گاهی برخی از مسئولین دست به انتصاباتی میزنند که نه تایید عقل را در پی دارد و نه تایید شرع را!انتصاباتی که اثری از شایسته سالاری در آن مشاهده نمیشود!عباراتی در نهج البلاغه ی شریف از امیرالمومنین علی علیه السلام نقل شده است که کار این روزهای برخی از آقایان مسئول را تایید نمیکند؛ و وای بر آنها که تایید علی علیه السلام را ندارند.ایشان در نامه ۵۳ نهج البلاغه به جناب مالک علیه الرحمة می فرمایند که :«انْظُرْ فِي أُمُورِ عُمَّالِكَ فَاسْتَعْمِلْهُمُ اخْتِبَاراً وَ لَا تُوَلِّهِمْ مُحَابَاةً وَ أَثَرَةً فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ الْجَوْرِ وَ الْخِيَانَةِدر به كارگيرى كارگزارانت دقت كن، و پس از آزمودن (و شناختى كه بديشان پيدا كرده اى) به كارشان گمار، و به ميل خود و بى مشورت ديگران و از سر خودكامگى مسئوليتى به آنان مسپار؛ چرا كه به ميل خود عمل كردن و به رأى ديگران ننگريستن، ستمگرى و خيانت است.»یا در بخش دیگری از همین نامه، امام علیه السلام به جناب مالك يادآورى مى كند كه در گزينش و به كار گرفتن اشخاص به گونه اى عمل نكند كه ميدان را براى رياكارى و ظاهر سازى و خوش خدمتى باز نمايد، بلكه با روشهايى معقول و خردمندانه به صلاحيت و اهليت افراد براى كارها و مسئوليتها دست يابد، چنانكه آن حضرت معيارهايى را براى مالك بيان كرده است تا بداند كه به چه چيزها توجه داشته باشد:«وَ تَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَ الْحَيَاءِ مِنْ أَهْلِ الْبُيُوتَاتِ الصَّالِحَةِ وَ الْقَدَمِ فِي الْإِسْلَامِ الْمُتَقَدِّمَة…از ايشان كسانى را برگزين كه داراى تجربه و با حيا باشد، و از خاندانهاى پارسا و صلاحيت دار باشند که در اسلام مقدم بوده اند.«ِاخْتَبِرْهُمْ بِمَا وُلُّوا لِلصَّالِحِينَ قَبْلَكَ فَاعْمِدْ لِأَحْسَنِهِمْ كَانَ فِي الْعَامَّةِ أَثَراً وَ أَعْرَفِهِمْ بِالْأَمَانَةِ وَجْهاآنان را بيازماى به خدمتى كه براى واليان نيكوكار پيش از تو عهده دار بوده اند؛ و بر آن كس اعتماد كن كه ميان همگان اثرى نيكو نهاده، و به امانت از همه شناخته تر است (و امتحان خود را داده است).»آیا از عبارات بالا جز شایسته سالاری و دقت بالا در انتصابات فهمیده میشود ؟میزان بالای توجه امام علیه السلام در انتصابات باید مورد توجه قرار گیرد.اگر ما محب و شیعه ی علی علیه السلام هستیم ، باید راه او را برویم و گفتار و کردار خود را طبق آموزه های ایشان تنظیم کنیم.وقتی مردم میبینند که ما که ادعای شیعه گری را داریم اما در مسائل شخصی و اجتماعی مان اثری از عدالت علوی نمیبینند، دلخور میشوند و اعتماد خودشان را نسبت به ما از دست میدهند.زمانی که منش ما علوی نباشد و کردار ما با گفتار ما در تضاد باشد و تناقض داشته باشد، نمیتوانیم از مردم انتظار داشته باشیم که ما را در اداره ی بهتر شهر و استان ، یاری و کمک کنند.حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله عبارتی دارند که بسیار بسیار جالب توجه است:«ظاهر مردم همان باطن مسئولین است»امیدواریم آموزه های شرع مقدس و عقل سلیم مورد توجه مسئولین و فرد فرد ما قرار گیرد تا کشوری در شأن مردم شریف ایران را دارا شویم.