مردم گیلان چه گناهی کرده‌اند که باید ۳ سال معطل تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام باشند؟!
مردم گیلان چه گناهی کرده‌اند که باید ۳ سال معطل تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام باشند؟!

به گزارش خزرفوری منطقه آزاد تجاری – صنعتی گیلان (انزلی) با وجود فرودگاه و راه‌آهنی که در آینده به آن متصل می‌شود، می‌تواند در کریدور شمال و جنوب و رابطه اقتصادی کشور با چین – روسیه و همچنین اوراسیا نقش‌آفرینی بزرگی داشته باشد. عملکرد این منطقه آزاد در سنوات اخیر نشان داد که قابلیت‌های زیادی […]

به گزارش خزرفوری

منطقه آزاد تجاری – صنعتی گیلان (انزلی) با وجود فرودگاه و راه‌آهنی که در آینده به آن متصل می‌شود، می‌تواند در کریدور شمال و جنوب و رابطه اقتصادی کشور با چین – روسیه و همچنین اوراسیا نقش‌آفرینی بزرگی داشته باشد.

عملکرد این منطقه آزاد در سنوات اخیر نشان داد که قابلیت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، جذب سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاری، صادرات و واردات کالا و کمک به دولت در تأمین بخشی از کالاهای اساسی در دوران تحریم دارد.

اما منطقه آزاد انزلی با وسعت ۸ هزار هکتار! در مقایسه با منطقه آزاد ماکو با وسعت ۴۰۰ هزار هکتار، کیش ۹۰ هزار هکتار، اروند ۳۷ هزار هکتار، ارس ۷۶ هزار هکتار و قشم ۳۰ هزار هکتار، کوچک‌ترین منطقه آزاد کشور محسوب می‌شود.

گفته می‌شود رابطه اقتصادی چین – ایران – روسیه در شرایطی که ایران در نتیجه تحریم‌های ظالمانه آمریکا با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، بسیار اهمیت دارد و اتصال ایران از طریق منطقه آزاد انزلی به اتحادیه اوراسیا با ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت در کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان یک موقعیت استراتژیک محسوب می‌شود

بنابراین، نمایندگان مجلس دوره یازدهم با تصویب لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی در سال ۱۳۹۹ تلاش کردند تا راهی برای عبور ایران از تنگناهای اقتصادی ایجاد کنند. چون به‌خوبی پی بردند که ایران نقش کلیدی در شاهراه‌های موجود منطقه یعنی جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری آسیا، تراسیکا و کریدور شمال – جنوب دارد و اقتصاد ایران و کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از توان هم تکمیلی جدی برخوردار هستند و با تصویب لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی، فرصتی قابل‌توجه برای اقتصاد ایران ایجاد کردند تا بتواند با این روش، بخشی از اثر تحریم‌ها را خنثی کند.

مجلس دهم پس از سال‌ها بررسی و مطالعه به این نتیجه رسید که لایحه الحاق دو هزار هکتار از اراضی صنعتی و فرودگاهی استان گیلان به محدوده منطقه آزاد انزلی، مهم‌ترین راهبرد جهت حضور مؤثر در کریدورهای بین‌المللی و اتحادیه‌ها بین‌المللی است.انتظار می‌رفت با تصویب این لایحه و الحاق پهنه‌های صنعتی و اتصال به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بازاری بزرگ و مطمئن برای کالاهای صادراتی ایران ایجاد می‌شود تا جایی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد: یک مرکز رشد اقتصادی قدرتمند و جذاب ایجاد شده که بیش از ۱۸۰ میلیون نفر را به هم مرتبط می‌کند.

با تصویب این لایحه و الحاق چند شهرک صنعتی و فرودگاه، سرمایه‌گذاران از مزیت‌های بسیار ارزشمندی از قبیل معافیت مالیاتی و نجات از بروکراسی اداری و درگیری با دستگاه‌های مختلف و انجام امور اداری به‌صورت متمرکز در منطقه آزاد تجاری – صنعتی گیلان (انزلی) برخوردار شده و برای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری ترغیب شدند و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با استقبال گسترده سرمایه‌گذاران در بخش تولید روبرو گردید.

یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران منطقه آزاد انزلی عدم وجود اراضی صنعتی قابل‌واگذاری جهت احداث واحدهای تولیدی جدید است؛ زیرا در طول ۱۶ سال فعالیت این منطقه، تمامی اراضی صنعتی توسط سرمایه‌گذاران صنعتی قبلی مورداستفاده قرار گرفت.

به نقل از کارشناسان باتوجه‌به نزدیکی منطقه آزاد انزلی به پایتخت و مرکز ثقل جمعیتی کشور، همواره اولین انتخاب سرمایه‌گذاران کشور برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و تولید، منطقه آزاد انزلی است که در صورت الحاق اراضی جدید صنعتی می‌توان شاهد ایجاد سریع واحدهای جدید تولیدی با اشتغالی قابل‌توجه باشد.

علاوه بر مواردی که اشاره شد، افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی که موجب می‌شود شهرک‌های صنعتی و کشاورزی رشت، انزلی و صومعه‌سرا به آن اضافه شوند، موقعیت بی‌نظیری را برای واحد‌های صنعتی موجود در این شهرک‌ها ایجاد می‌کند که می‌توانند تولیدات خود را منطبق با صادرات به کشور‌های حوزه اوراسیا و کشور‌های حاشیه خزر متمرکز کرده و موجب رونق صادرات غیرنفتی ایران شوند.گفته می‌شود بی‌تردید با توسعه حوزه عمل منطقه آزاد انزلی به اراضی صنعتی جدید، جهش تولید رنگ عمل به خود خواهد گرفت.

منطقه آزاد انزلی نزدیک‌ترین منطقه آزاد به پایتخت کشور است که به دلیل قرارگرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی شمال – جنوب (نستراک) امروز یکی از مناطق آزاد مهم و مؤثر کشور است که در توسعه صادرات و افزایش تولید ناخالص داخلی ایران خوش درخشیده است و در این روز‌ها که ایران سخت‌ترین تحریم‌های یک‌جانبه اقتصادی تاریخ را تجربه می‌کند، منطقه آزاد انزلی در ایجاد ارتباط تجاری مناسب با کشور‌های حوزه اوراسیا و بازار ۴۰۰ میلیون‌نفری می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای جبران کاهش درآمد‌های نفتی ایران باشد.

کام جوانان جویای کار گیلان که از محورهای اصلی گام دوم انقلاب و چراغ راه آینده کشور هستند، با تصویب الحاق ۲ هزار هکتار از اراضی صنعتی و فرودگاهی استان گیلان به محدوده منطقه آزاد انزلی؛ شیرین شد. اما هنوز زمان زیادی از تصویب این لایحه نویدبخش نگذشته بود که ایرادهای بنی‌اسرائیلی و روند طولانی و خسته‌کننده کارشناسی‌های بدون نتیجه، مردمی را که سال‌ها در آرزوی تحقق وعده نمایندگان مجلس و دولت برای ایجاد اشتغال، تولید و افزایش سرمایه‌گذاری در منطقه و کشور بودند، ناامید کرد؟!

این لایحه همانند توپی سرگردان در زمین شورای نگهبان – مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی پاس‌کاری شد، اما تا این لحظه همچنان بلاتکلیف است! بنا بر ادعای سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس این لایحه ۳ سال است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام گیرکرده و ظاهراً قصد خارج‌شدن هم ندارد!

درحالی‌که عده زیادی از کارشناسان و مسئولان، تصویب این لایحه را گامی مثبت در آینده اقتصادی کشور و منطقه ارزیابی می‌کنند و در زمانی که تنها راهکار افزایش رضایت مردم و شکست توطئه‌های دشمن، افزایش اشتغال و رشد تولید است، چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام، گره‌ای دیگر به مشکلات مردم اضافه می‌کند؟

بنا بر اذعان کارشناسان آنچه مسلم است اینکه منطقه آزاد انزلی به‌عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور دارای قابلیت سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و حضور در سطح بین‌المللی است و می‌تواند دستاوردهای اقتصادی بسیار بزرگی برای کشور و صنعت خسته گیلان به همراه داشته باشد و نقش استراتژیکی در اتصال هند – پاکستان و جنوب شرق آسیا به اوراسیا ایفا نماید.

نکته قابل‌توجه ترمز سه‌ساله لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و طولانی‌شدن چند ساله فرایند بررسی، هزینه‌های سنگین اقتصادی است که به منطقه و کشور تحمیل می‌کند و البته جبران‌ناپذیر. آیا اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام زیان‌های ناشی از عواقب فرایند طولانی چنین تصمیم‌گیری‌هایی ازاین‌دست را از جیب شخصی می‌پردازند؟

همه از مناطق آزاد کشور که با اهدافی همچون توسعه اقتصادی، حمایت از صنایع و افزایش اشتغال تشکیل شده‌اند، انتظار پیشرفت و آبادانی، تسهیل تولید، توسعه صادرات، جذب سرمایه‌گذاری و اجرایی‌شدن مو به موی اهداف را دارند، اما گاهی برخی کارشناسان، با بی‌توجه به مشکلات و تعریف مسیرهای پر پیچ‌وخم بروکراسی‌های اداری، مدام بر طبل مخالفت می‌کوبند.

به چه علت مجمع تشخیص مصلحت نظام ظرف ۷ روز قانون مربوط به مناطق آزاد مازندران را به تأیید رساند؛ اما لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی که شرایطی کاملاً مشابه دارد ۳ سال معطل اظهارنظر مجمع مانده است؟!

در شرایطی که به گواه اسناد منتشر شده، استان گیلان سقوط ۱۸ پله‌ای در کسب‌وکار را در دوساله گذشته تجربه کرده و توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی، فرصت تاریخی برای بهبود فضای کسب‌وکار گیلان ایجاد می‌کند، مشخص نیست چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام ۳ سال است که در تصمیم‌گیری این دست آن دست می‌کند؟ اینکه چرا نمایندگان انقلابی مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی در ۳ سال گذشته روزه سکوت گرفته‌اند و به رسانه‌های در این راستا پاسخ نمی‌دهند نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد!

انتظار می‌رفت مجمع تشخیص به‌عنوان یک مرجع عالی، مصلحت مردم مظلوم گیلان و ایران را با تسریع در تصمیم‌گیری نهایی در نظر بگیرد تا دود بلاتکلیفی چند ساله چنین لایحه‌ای که آینده منطقه و کشور به آن گره‌خورده، بیشتر از این در چشم مردم نرود که البته بارها مردم گیلان طعم تلخ فرایند طولانی بروکراسی‌های اداری را چشیده‌اند و امروز توسعه‌نیافتگی به‌عنوان بدیهی‌ترین و به‌روزترین نمونه آن، در مقابل دیدگان همگان است.

مردم گیلان باتوجه‌به اینکه احترام امامزاده به متولی آن است، از استاندار گیلان و نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی انتظار دارند تا روزه سکوت خود را بشکنند و مجمع تشخیص مصلحت نظام را وادار کنند برای کمک به توسعه اقتصادی این استان، هر چه سریع‌تر نظر نهایی خود را در خصوص لایحه‌ای که می‌توان روی درآمدزایی آن برای کشور و استان گیلان حساب ویژه‌ای باز کرد اعلام کنند تا مردم گیلان و ایران تکلیف خود را بدانند و شاهد بهار رونق اقتصادی و تحقق آرزوهای دیرینه‌شان باشند.