نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی چیست؟
نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی چیست؟

خزرفوری:هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی تربیت نیروی کار ماهر متناسب با نیاز بازار کار است

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری همزمان با آغاز پذیرش دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته گفتگویی با دکتر ابراهیم کازرونی منفرد عضو هیات علمی و سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان انجام داده ایم تا ضمن آشنایی بیشتر با نظام آموزش های مهارتی به برخی پرسش های مطرح پیرامون این دانشگاه پاسخ دهیم.

با سلام و سپاس از حضور شما در این گفتگو، در خصوص دانشگاه جامع علمی کاربردی ممکن است سوالات زیادی در ذهن خوانندگان وجود داشته باشد، اما به عنوان اولین سوال: آموزش های مهارتی و علمی کاربردی به چه معنا است و چه تفاوتی با نظام آموزشی مرسوم در دانشگاه ها دارد؟

هدف کلی آموزش انتقال تجربیات به منظور رشد توانایی های فردی و اجتماعی افراد است. در آموزش های آکادمیک با تعلیم طیف گسترده ای از داده ها سعی می شود تا دانشجو درک بهتری نسبت به علوم پیرامون موضوع رشته تحصیلی خود داشته باشد. دانشجویان در چنین سیستمی در خصوص بسیاری از مطالب اطلاع دارند اما به ندرت به صورت تخصصی در موضوعی خاص مهارت کسب می کنند. اما در آموزش های علمی کاربردی، هدف تربیت نیروی کار ماهر برای تصدی یک شغل خاص است. به عنوان نمونه برای صنعت ساختمان سازی سیستم آموزشی مرسوم در دانشگاه ها مهندس عمران و برق آموزش می دهد. اما دانشگاه جامع علمی کاربردی مهندس فناوری جوش، تکنولوژی بتن، تکنسین سازه های پیش ساخته و یا تکنسین آسانسور و پله برقی تربیت می کند.

دانشگاه جامع علمی کاربردی تا چه حد در رسیدن به این هدف و تربیت نیروی کار ماهر موفق بوده و برای بهبود کیفیت آموزشی در سال های اخیر چه اقداماتی انجام داده است؟

هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی تربیت نیروی کار ماهر متناسب با نیاز بازار کار است و با توجه به اینکه در آخرین مطالعات، آمار اشتغال دانش آموختگان دانشگاه بیش از ۷۰% می باشد دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقایسه با بسیاری از دانشگاه ها عملکرد بهتری داشته است. اما ایده آل ما اشتغال تمام دانش آموختگان است از این جهت برای بهبود کیفیت آموزشی در سال های اخیر دانشگاه جامع علمی کاربردی طرح های متفاوتی را اجرایی نموده است.

یکی از ارکان آموزش بدون شک حضور اساتید مجرب در کلاس های درس و کارگاه های عملی دانشگاه است. به همین دلیل دانشگاه با اعلام فراخوان به صورت سالانه اقدام به ثبت نام از متقاضیان تدریس می نماید. این متقاضیان پس از ارزیابی در کمیته های تخصصی و شرکت در دوره های تربیت مدرس با دریافت کد مدرسی به جمع مدرسان دانشگاه افزوده می شوند. از طرفی با اجرای طرح پالایش مدرسان و برگزاری دوره های تربیت مدرس تکمیلی بر حفظ استانداردهای تدریس نظارت می شود.

همچنین اجرای رشته ها و واحدهای عملی در محیط کار واقعی برای دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. مراکز بدون داشتن محیط کار مناسب امکان اجرای برخی رشته ها را ندارد. این امکانات باید پیش از درخواست دوره توسط مرکز آموزشی به تایید واحد استانی و سازمان مرکزی دانشگاه برسد. البته مراکز می توانند با ارائه قرارداد قانونی از امکانات کارگاهی واحدهای صنعتی و کارگاهی به صورت استیجاری استفاده نمایند.

تغییر محتوای آموزشی متناسب با نیاز بازار کار و بروزرسانی سرفصل های درسی یکی دیگر از اقدامات دانشگاه در جهت افزایش کیفیت دوره های اجرایی بوده است.

با وجود تعدد مراکز دانشگاهی و موسسات آموزش عالی، دانشگاه جامع علمی کاربردی چه مزیتی نسبت به سایر دانشگاه ها دارد؟

شغل محوری رشته ها، بروز رسانی سرفصل های درسی و تناسب آن با نیاز بازار کار یکی از مهمترین مزایای دانشگاه جامع علمی کاربردی است. در سایر دانشگاه ها رشته های تحصیلی بیشتر جنبه عمومی دارند، اما در دانشگاه جامع علمی کاربردی رشته ها متناسب با یک شغل و حرفه تعریف می شود. به عنوان مثال: در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تربیت بدنی گرایش هایی در دانشگاه وجود دارد که مشابه آن در کمتر دانشگاهی دیده می شود. مربیگری در رشته های شنا، فوتبال، غواصی و پرورش اندام و داوری حرفه ای در چند رشته به همراه روانشناسی ورزشی از جمله رشته هایی است که در استان گیلان ارائه می شود.

همچنین در حوزه فناوری رشته هایی مانند: تولید واقعیت مجازی، دیجیتال مارکتینگ، تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ و چندین عنوان رشته کاربردی دیگر در مراکز آموزش علمی کاربردی استان گیلان ارائه می شود. البته فهرست این رشته ها بسیار طولانی است و از تولید فریم عینک، ساخت عدسی و مکانیک خودرو تا حقوق تجارت بین المللی، سینما، گریم، آشپزی، دوخت و طراحی لباس و عکاسی مد و پوشاک را در بر می گیرد.

از دیگر مزایای دانشگاه جامع علمی کاربردی اهمیت بالای آموزش در محیط کار واقعی است به نحوی که بدون داشتن فضای مناسب آموزشی مراکز اجازه ارائه برخی رشته ها را ندارند. هزینه تحصیل در دانشگاه به مراتب کمتر از سایر دانشگاه ها است و امکان استفاده از مدرسان خبره در دانشگاه فراهم شده است. در تعریف دانشگاه جامع علمی کاربردی مدرس خبره به فردی گفته می شود که دارای حداقل ۱۰ سال سابقه کار مفید در یک زمینه خاص تخصصی است و توانایی های او در کمیته ارزیابی دانشگاه تایید شده اما تحصیلات دانشگاهی متناسب با آن رشته را ندارد. این فرد با دریافت کد مدرسی خبره می تواند در دروس تعیین شده، تدریس نماید.

یکی از شعارهای دانشگاه جامع علمی کاربردی کم کردن فاصله آموزش تا اشتغال است، این شعار به چه معناست؟

در کنار اجرای دوره های مقطع دار کاردانی و کارشناسی، دانشگاه جامع علمی کاربردی ارائه دهنده دوره های کوتاه مدت کاربردی است. دوره هایی که طی چند ماه سبب پرورش مهارتی خاص در دانش پذیر می شود. در این دوره ها مطالب غیر مرتبط با مهارت مورد نظر حذف شده و دوره تخصصی به صورت ۷۰ درصد عملی و ۳۰ درصد نظری برگزار می گردد. این آموزش ها در کمترین زمان فرد دانش پذیر را آماده اشتغال و انجام کار واقعی می نماید.

کاربرد نرم افزارهای مالی در حسابداری، آموزش الکترودهای جوش و برش، آبکاری فلزات و تنظیم اظهارنامه مالیاتی از جمله دوره های کوتاه مدت اجرا شده توسط مراکز آموزش علمی کاربردی استان در سال ۱۴۰۱ می باشد.

در خصوص دوره های کوتاه مدت دانشگاه جامع علمی کاربردی، این دوره ها چه تفاوتی با دوره های مشابه سایر موسسات و آموزشگاه ها دارد؟

دوره های دانشگاه جامع علمی کاربردی تخصصی و شغل محور است. دوره ها دارای مصوبه شورای عالی گسترش می باشد و مهارت آموز پس از اتمام دوره مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت می نماید. این مدارک قابلیت ترجمه دارد و به لحاظ جایگاه ویژه دانشگاه های مهارتی در جهان مورد پذیرش اکثر کارفرمایان است.

مدارک دانشگاه جامع علمی کاربردی تا چه اندازه ای اعتبار دارد؟

دانشگاه جامع علمی کاربردی با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است و جزو دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد. پذیرش دانشجو در دانشگاه همانند دیگر دانشگاه های سراسری از طریق سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود و تنها تفاوت آن دریافت شهریه از دانشجو می باشد. دانشگاه جامع علمی کاربردی بزرگترین دانشگاه دولتی مهارتی است و مدارک تحصیلی آن قابلیت ترجمه دارد. دانش آموختگان با مدارک تحصیلی دانشگاه جامع علمی کاربردی می توانند در خارج از کشور کار کنند و یا ادامه تحصیل دهند و از این جهت هیچ مشکلی ندارند.

دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان با چند مرکز و در چه شهرستان هایی فعال می باشد و چه رشته هایی را برای علاقه مندان به آموزش های مهارتی ارائه می نماید؟

در پذیرش مهر ۱۴۰۱ دانشگاه، ۱۵ مرکز آموزش علمی کاربردی در استان گیلان از طریق سایت سازمان سنجش دانشجو جذب می کنند. از این تعداد ۸ مرکز در شهرستان رشت، دو مرکز در بندرانزلی و شهرستان های تالش، رضوانشهر، آستارا، رودسر و لنگرود هر کدام یک مرکز آموزش علمی کاربردی فعال دارند. پذیرش امسال با ۱۱۶ کد رشته محل کارشناسی و ۱۵۹ کد رشته محل کاردانی انجام خواهد شد که اطلاعات تکمیلی در سایت واحد استانی گیلان در دسترس است.

مخاطبین این گفتگو اگر نیاز به مشاوره و یا کسب اطلاعات بیشتری داشته باشند از چه طریقی می توانند با شما و یا مجموعه دانشگاه ارتباط برقرار کنند؟

اطلاعات مورد نیاز علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه در سایت واحد استانی گیلان به نشانی gi.uast.ac.ir  گردآوری شده است. مخاطبین می توانند با مراجعه به آن ضمن مشاهده فهرست کامل رشته های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته مراکز آموزش علمی کاربردی استان گیلان از چگونگی برقراری ارتباط با مراکز آموزشی و همکاران واحد استانی مطلع شوند.